Bussaction & Fikagubbe

Idag var min sista dag på min vfu (verksamhetsförlagd utbildning eller som många fortfarande kallar det - praktik).  Det är egentligen inte min allra sista dag, utan jag kommer återvända dit someday i april. Det är skönt att få det gjort, skulle faktiskt redan fått det gjort förra veckan om inte för kollektivtrafik. Kollektivtrafik hatar mig! Eller som min gamla vän sa igår, Kollektivtrafik hatar ALLA! Kunde inte sagt det bättre själv. För att ni ska få en klarare inblick på hur Kollektivtrafik hatar folk ska jag ta er tillbaka till min vardag förra veckan...
     Det var som vilken måndag som helst, pina att vakna upp, kallt och man vill bara stanna kvar i sängen och grämma över varför måndag någonsin skapades. Men plikten kallade och jag måste bege mig upp för att sedan ta bussen till min vfuplats (praktikplats) som ligger 20 minuter från där jag är bosatt. Observera att jag har aldrig varit på det stället och har i förväg tittat in hos västtrafik för att ta reda på när och var bussen kan tänkas plocka upp mig. Ett väldigt, väldigt förnuftigt åtagande enligt mig. 

Jag beger mig till busshållplatsen och ställer mig där i god tid innan bussen ska komma. Men så händer första grymma tragedi... Bussen kör förbi i motsatta sida av vägen!! Jag som inte är en van pendlare börja tvivla på mitt omdöme och blir riktigt nervös! Komma försent första dan till sin vfuplats är inget vidare intryck! Jag står där kallsvettandes och resonerar med mig själv att bussen på ett märkligt sätt SÄKERT kommer åka förbi mig på den RÄTTA sidan av vägen alldeles strax. Men efter cirka tio minuter som kändes som en evighet går jag med sänkt huvud och paniken kvar hem. Bussen hade inte dykt upp och jag blir tvungen att ta nästa som inte kommer förrän om två timmar.
     Jag återvänder efter två timmar med återfunnen mod och står på den sida av vägen som bussen hade kört tidigare under dan. Men så inträffar dagens andra tragedi! Bussen stannar på den sidan jag stod på morgonen! Som tur var så var det en gammal man som skulle på, så jag kuuuuuuutar till andra sidan och stiger förvirrad upp på bussen.

När skoldagen löper mot sitt slut och jag med all framgång tog mig hem med bussen därifrån, går jag till västtrafik och frågar anledningen till dessa förvirrande riktningar bussen tar. Kvinnan där förklarar snällt att om jag på morgonen hade stannat längre, så SKULLE bussen komma och hämtat upp mig. Ja, jag visste inte vad jag skulle säga. Kände mig mest dum, men jag visste i alla fall säkert på vilken sida av vägen jag ska ställa mig på dagen efter.

Tisdagen är jag åter uppe i gå tid och står på den RÄTTA hållplatsen. Jag ser bussen närma sig och jag ser också bussen åka förbi...
     Japp! Västtrafik beslöt att de INTE ville plocka upp mig och jag i all min desperation fick springa efter bussen och vinka som en galning. Jag sprang under sträckan vissa stunder mitt på vägen och ignorerade all annan trafik som kunde ha kört ihjäl mig. Men förgäves! Jag kände hur ångesten, fustrationen, ledsnaden virvlade runt inom mig. Jag hade med min handledares tillåtelse fått börja senare idag vid tio. Men nu när jag missade bussen så gick det ingen buss förrän på eftermiddan kl 15 (Ja, det är inget ställe som vanliga människor gladligen tar bussen till). Där står jag ytterst förtvivlad och konstaterar att jag kommer försent första dan och kommer inte alls andra dan! Vilken förträfflig elev min handledare måste tro att jag är...
     Det var en lång förklaring till varför jag hade min sista vfu-dag idag. Ni som har lyckats läsa så långt är värda en applåd! :P

Resterande veckan hade jag andra missöden med kollektivtrafik, men det var med tåg och inte minst lika underhållande (och i själva verket mitt eget fel). :P

Till något roligt jag hörde idag när jag var i förskolan med barnen. En pojke (ca 4 år) pratar med en av pedagogerna vid mellanmålet:
Pojke: (med blicken drömmande fäst på sin macka) Jag är en riktig fikagubbe.
Pedagog: (med ett leende) Ja, jag brukar kalla dig gourménisse.
Pojke: (konstaterar nöjt till sig själv med halvhögt röst) mm... riktig gourmémister.

Puss (:

//Teru

Kommentarer
Postat av: JENNY HSU ♥

Hihi.. so cute!! :) Ser fram emot ditt nästa inlägg haha.. PUSS!

2009-02-11 @ 21:10:37
URL: http://yannii.blogg.se/
Postat av: Cälu~

Du glömde nämna att när du sökte tröst hos din vän a la MOI så gjorde hon inget förutom att skratta åt hela incidenten. ;)

2009-02-12 @ 00:05:32
Postat av: JENNY HSU ♥

Haha, det är sant.. men du förstörde din "hemlighetsfulla" grej när du skrev din bloggadress på msn ju.. Hihi.. You're welcome! And welcome to the blogworld, its good to finally see you here.. Love you to baby! Kisskiss!

2009-02-12 @ 00:08:21
URL: http://yannii.blogg.se/
Postat av: Teru

Till Cälu:

Ja, jag sökte tröst och ville få en kram och blev hänvisad till dina mjukisdjur. T_T

Jag tvivlar på att du skrattade åt incidenten... Om jag känner dig väl skrattade du nog främst åt mig (och kanske att sådant kan bara hända mig och inom animes värld) :P

2009-02-12 @ 00:21:22
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: DG

Grattis att du e klar med utbildningen :D

2009-02-12 @ 18:18:51
URL: http://dergham.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0