Whisper of the Heart


Whisper of the Heart är en underbar animerad film gjord av den legendariska tecknaren Hayao Miyazaki (som bl.a. skapat Oscarvinnaren Spirited Away, Laputa, Valley of the Wind m.fl.). Den har inte en sådan stark synlig röd tråd genom filmen, som de tidigare Miyazakifilmer jag har sett. Men den har fortfarande de egenskaperna som väcker din nyfikenhet och förmedlar budskapet mer subtilt, dock märkbar.

Filmen kretsar runt en högstadieflicka vid namn Shizuku som bor i utkanten av Tokyo. Flickan är väldigt förtjust i böcker och biblioteket är en av hennes favoritställen. Där finner hon att av någon anledning att det finns en person vid namn Seiji som alltid lyckas låna de böcker hon väljer att läsa innan henne via bibliotekskvittona. Detta skapar en nyfikenhet då han återkommer gång på gång och man få följa hennes sökande efter honom.


Förutom sökandet efter Seiji känner man sig lite vilsen ibland och vet inte riktigt var berättelsen bär emot. Fast det gav ingen förvirrande känsla, utan man får ta del utav de härligt tecknade landskapen och människor som finns i hennes vardag samt de hon får lära känna på vägen.

En magisk film baserat på vardagens alla prövningar. Hur det är att sakna motivation och känna sig vilsen när förändringar är ständiga i din omgivning. Ungas vänskap och skolans orubbliga kultur finns med i bakgrunden. Där finns det inslag av den första kärleken, utan att det blir alltför smörigt. Drömmar, mål, nyfikenhet och om att våga satsa på sina egna prövningar och att hitta sig själv sammanfattar filmen rätt bra.


Hayao Miyazaki lyckas alltid med sina filmer att få en att flyga in och bo i hans fantastiska värld! En riktigt feel good film! Reckomenderas starkt!

//Teru -  ♫♪I must learn to put my lonliness away and protect myself and I'll learn to be strong... ♪

Kommentarer
Postat av: Iris

Jag försöker få ner den nu.. :D hoppas den funkar, för folk klagade på att den inte gör det.. :/

Annars tittar jag på My neighbor Totoro just nu.. :D

2009-08-18 @ 13:49:30
Postat av: Terus svar till Iris

Oh! Really worth seeing ah!

Hehehe Totoro is sweeet~

2009-08-18 @ 14:01:01
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: Iris

Den funkade inte.. :( fattas en fil, hoppas att personen som lade upp den fixar det.. ^^



Yeaah.. :D

2009-08-18 @ 15:02:12
Postat av: Siu

Tycker att sista stycket passar in på dig rätt bra där =)

2009-08-18 @ 15:29:59
Postat av: Terus svar till Iris

Hoppas Hoppas!! ^^

2009-08-18 @ 17:51:01
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: Terus svar till Siu

Du menar mitt signature? :O

2009-08-18 @ 17:51:50
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: Cälu~

Ska kanske titta på den när jag beger mig hem till ananasen då. :D ska vi se den tillsammans?



btw, såg Virgin Snow igår.

2009-08-18 @ 18:07:02
Postat av: Terus svar till Cälu~

Mmm! Sure, I don't mind! Jag har inte sett den på kanto. Hehehe syrran kanske vill se den med oss? Hon ska med mig hem nu på fredag ^^



Oh! Vad tyckte du? Aoi Miyazaki är så himla söt! Jag vill med vara sådär söt! Inte på tal om hur vacker Lee Jun Ki är! >_<

2009-08-18 @ 21:04:21
URL: http://teru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0