Too many people wanna be happy, without making any effort...

"Dagar måste passeras. Du kan passera den med glädje eller sorg. Varför inte göra det med glädje?"

Det här sa min moder till mig när jag frågade henne hur hon mådde för längesen. Det var uppenbart att hon inte mådde bra. Men hon tog ändå tid att förklara för mig med dessa ord, att allt handlar om val. Det kommer omständigheter som du inte kan ändra, då är det bara din egen syn på saken du kan styra.  

När jag hörde dessa ord uppslukades jag av en slags sorg blandad med vördnad. Sorgen är att ha förstått att personen har gått igenom så mycket att hon har kunnat inse detta faktum och vördnaden över att hon fortfarande kämpar på.
     Ibland tänker jag tillbaka till det hon har sagt och försökt att tillämpa det. Det låter enkelt, men ibland är det det enkla som människor kämpar med hela sina liv för att få grepp om.
     Det händer att människor bara drömmer om ett bättre liv utan att göra något åt det. Vissa är till och med så naiva att de tror att det kommer en prince charming som kommer rädda en ur sitt eget kaos. Men när man har lärt sig att sluta drömma via andra, förstår man sakta men säkert att prinsen du hört talas om i Askungen och andra sagor har sina egna problem och drömmar. Ens lycka är alltså knytet till en människas eget tänkande och attityd...

Jag har bestämt mig att inte vänta på någon som jag en gång gjorde. Jag lovar mig själv att jag ska göra mitt bästa för att varje dag ska fyllas med glädje och inte kräva att andra ska ge mig den glädjen jag är skyldig mig själv.

Så vad gör dig lycklig?

Kram

//Teru - Kom ihåg att vara lyckad och vara lycklig inte är samma sak. (:

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej

jag såg att du hade ont i hjärtat och så, kanske panikångest? värt att lägga på minnet i alla fall..

2009-03-23 @ 19:00:50
Postat av: Terus svar till Anonym

Hej!

Jag har funderat på det. Tack så mycket för omtanken och tipset!

Kram (:

2009-03-23 @ 19:48:50
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: JENNY HSU ♥

din mor är en klok dam.

2009-03-25 @ 17:01:24
URL: http://yannii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0