Konsten att vara falsk...

Som några av er kanske redan vet så arbetar jag ibland extra på en indisk restaurang. Jag har inte jobbat där på ett tag, eftersom jag finner det extremt uttråkande. Människor har nog som jag insett att alla curryrätter smakar detsamma efter ett tag. Jag kan allvarligt säga att jag har svårt att känna skillnaden nu. Men jag har haft mina roliga stunder där, när man har underhållande gäster...


Ett stort sällskap med kvinnor kom och skulle äta. En av kvinnorna tål inte svamp och poängterade starkt att därför kan hon inte äta något som innehåller det, samt soja (Det var bra att hon sa det, för jag hade ingen aning om att soja innehöll svampextrakt). Hon valde med ett visst gnäll i tonen en rätt som i hennes mening verkade säker (Typ, den minst spännande och monotona rätten av alla rätter). Så jag gick in till köket och skulle försäkra med kocken att han varken hade soja eller svamp i sina rätter. Jag fick ett spydigt svar i form av "Det här är ingen kinarestaurang (är du dum i huvet eller vad!?)". Så jag gick tillbaka till damerna med massa svordomar i huvet riktade mot kocken, men med ett fortsatt härligt falsk leende mot gästerna.

     Efter att klart och tydligt informerat kvinnan om att hon kunde med säkerhet äta alla rätterna. Så valde hon ändå samma tråkiga rätt som hon gjorde i början! .......... Kommentarer överflödiga.


När man jobbar inom service, så lär man sig vara falsk. Om man inte kan vara falsk, ska man inte satsa på service. Jag kom på mig att vara riktigt falsk en gång när jag jobbade. En ung vacker kvinna satt vid baren med sina väninnor och ville ha ett glas med vitt. Däremot så sålde vi inte just den i glas, utan enbart i flaska. Men jag gick ändå in och tittade i kylen. Och där stod det faktiskt mirakulöst ett som redan var öppnad (Tror det var från när vi skulle ha vinprovning bland personalen). Så jag gick ut igen - med mitt så välslipade falska leende - och sa med glädje att bara för att det är HON så har jag öppnat den och kommer sälja det i glas BARA för henne! Hon gick på det och blev glad... och jag blev glad - a WIN WIN situation!

  

Jag är en naturbegåvning inom service!

  

//Teru


Kommentarer
Postat av: Siu

Well done, ska du ha diplom för att du kan vara falsk? =)



Tyvärr så är det så med viss service, nu tänker jag bara på reklamen i Hong Kong med Andy Lau.



"Dagens service funkar inte. Bossen blir inte glad och gästerna blir missnöjda" =P

2009-03-19 @ 11:27:04
Postat av: JENNY HSU ♥

Haha jag vet preciiiiiis vad du menar! Man ska vara så trevlig och glad när kunder ibland är så fruktansvärt gnälliga och otrevliga att man egentligen bara vill strypa dom eller säga: Passar det inte så stick!!! Haha

2009-03-19 @ 12:26:03
URL: http://yannii.blogg.se/
Postat av: Terus svar till Siu

Hmm jag har faktiskt inte tittat på reklamen. I don't like Andy heller för den delen, han är the god of false och alldeles för dryyyyyyyyg.

Men mycket av dagens service suger verkligen...

2009-03-19 @ 13:09:05
URL: http://teru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0