Food inspired by a dead guy...

När jag var hemma senast så skickade mamma med sig lite käk. Det är något som hon gör årligen, som kineserna gör för att hedra en intelligent man från gamla tidens Kina. Hmmm... jag läste om gubben på kinesiska som andraspråk när jag var yngre, men jag mindes inte riktigt hur det var kopplat med denna maträtt. Kom bara ihåg att han dränkte sig för att bevisa kejsaren att han menade allvar... eller något sådant.

I alla fall, gott är det! Den är gjord av gröna bönor, innehållande gula bönor med fläsk och lite annat. (Innehållet kan variera, beroende på vem som gör den). Alltsammans lindas in i någon form av blad som man först lägger i blöt, för att sedan antingen ångkokas eller stekas innan förtäring. Vissa doppar den i soja och andra äter den med socker. Vi i vår familj är mer av den sistnämnda.


Så här ser den ut! Alla snören för att hålla ihop allt.

Klar för att äta! Gott Gott! Hihihihihihi...

//Teru

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0