Skrivstil...

Skrivstil. Varför ska man lära sig skrivstil? Vi hade den diskussionen under föreläsningen idag.
     Som liten andraklassare på sju åtta år, slet jag med skrivstilen. Boken var orange med titeln "Skrivstilshäfte A". Jag fick i läxa att vara klar med den efter påsklovet (Eftersom jag och några få till hade i princip skitit i den). 
     Jag satt sista kvällen på påsklovet med skrivbordslampan tänd och skrev till handen värkte tillsammans med mina stackars små kinesögon. Pustade sedan ut och trodde att jag har klarat mitt livs tråkigaste uppgift, för att nästa dag finna att det fanns något som hette "Skrivstilshäfte B" med sina tillhörande vänner C, D, E osv.

Jag var då inte så smart på den tiden (eller så var jag feg... minns inte riktigt - kanske en kombination av de båda?) så jag ifrågasatte aldrig varför man behövde skriva skrivstil. Men när jag blev äldre och kunde hantera denna form av skrift på något så ypperligt sätt hörde jag de yngre ifrågasätta sina lärare. En av lärarna kom med ett så befängt svar att jag liksom ville smocka till henne. Hennes svar är att: "för att ni ska kunna läsa det era far- och morföräldrar skriver."
     Jag kände mig helt lurad. Jag som många andra invandrarbarn hade far och morföräldrar som inte ens KUNDE svenska, knappast något skrivstil för den delen heller! Observera att vid den tiden när jag slet som bara den var mina mor- och farföräldrar inte ens kvar vid livet.

I allafall så dök denna diskussion upp igen. Föreläsaren hävdade att man skriver snabbare då när man antecknar. Fler anledningar varför man ska ha nytta av det kom hon faktiskt inte på. Flera upprörda klasskamrater hävdade att de ALDRIG skriver med skrivstil, för då skulle de aldrig bli klara med sina anteckningar.
     Jag satt där mest och fann det hela rätt roande. Uppenbarligen var det inte bara jag som har funnit denna kunskap relativ värdelös och ansträngande. Men det mest roliga är väl att skolan ännu idag fortsätter med denna form av undervisning. Hoppas bara på att barnen fortfarande har sina mor-och farföräldrar vid liv...

Hur var din erfarenhet av skrivstil?

//Teru


Kommentarer
Postat av: Jonas

haha, jag skriver inte med skrivstil! O_o

2009-04-15 @ 23:03:25
Postat av: Jonas

skrivstil, länge sen jag använde det för att anteckna! ^^ skriver i värsta fall bara mitt namn, höhö! :D

2009-04-15 @ 23:04:49
Postat av: Terus svar till Jonas

Mmm helt fai är det! T_T

2009-04-15 @ 23:06:39
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: Siu

själv så tycker jag att det är rätt fint med skrivstil, inte för att jag skriver så snyggt men jag vet att Cälu´s skrivstil är rätt fint ;)

2009-04-16 @ 10:19:17
Postat av: Terus svar till Siu

Jasså! Jag har aldrig sett henne använda skrivstil o_O

Ja, fint är det alltid, jobbigt att skriva bara...

2009-04-16 @ 12:54:50
URL: http://teru.blogg.se/
Postat av: Cälu~

LOL. när har du sett min skrivstil Siu? oO;

2009-04-16 @ 13:03:58
Postat av: Siu´s svar till Cälu

För länge länge länge sen luh =P har bevis oxå =D

2009-04-16 @ 14:43:32
Postat av: Cälu~ till Siu

WUT? O_O;

2009-04-16 @ 22:24:10
Postat av: Teru till Cälu & Siu

Nu blev jag himla nyfiken! Gav du ut autografer förr eller what Cälu? :P

2009-04-16 @ 22:39:00
URL: http://teru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0